
Maxitrend: behoefte aan zelfprofilering
Megatrend: individualisering
Het is tegenwoordig een trend om een profielpagina als hyves en facebook online te hebben. Ook een blog bijhouden komt steeds meer voor. Als je bijvoorbeeld een wereldreis gaat maken, ben je bijna verplicht om een blog bij te houden zodat iedereen kan lezen wat je allemaal meemaakt.
Deze microtrend komt voort uit de behoefte aan zelfprofilering. Bij zelfprofilering ben je in staat om anderen te laten zien wat je kunt, wat je zou willen en welke vooruitzichten je voor de toekomst voor ogen hebt. Dit doe je door je netwerk te onderhouden en daardoor jezelf te laten zien en te karakteriseren. Deze trend heeft met individualisering te maken in die zin dat mensen niet meer als één groep gezien willen worden maar als individu en dat ze uiten wie ze zijn via profielsites. Iedereen wil zijn eigen ding doen en gezien worden als individu.
Zes trendfactoren
Demografie: er zijn meer eenpersoonshuishoudens omdat door de individualisering mensen langer de tijd nemen om een geschikte partner te vinden en dus later gaan trouwen. Ze zijn meer bezig met zichzelf, om zichzelf te individualiseren.
Economie: jezelf profileren, zal sterker zijn als er meer geld is. Zelfprofilering staat op de laatste plaats, eerst zijn er de basisbehoeften waar mensen naar verlangen en daar alles voor doen.
Sociaal-cultureel: je laat de wereld weten wat jij van iets vindt. Je wilt jezelf graag ‘in de spotligths’ zetten.
Technologie: met gadgets kun je je eigen identiteit laten zien. Zoals een Iphone, Blackberry etc.
Ecologie: je kunt ook voor een duurzame samenleving zijn en je zo profileren.
Politiek: doordat de rechtse partijen in de politiek nu meer aan de macht zijn (zoals PVV, VVD), krijg je meer de kans om jezelf te profileren. Want aan de linkerkant zijn ze voor solidariteit wat betekent dat je je bekommert om mensen die het minder hebben en dat je deze mensen steunt. Het wordt hier meer ‘verplicht’.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://netters.nl/kracht-van-bloggen/
http://www.molblog.nl/bericht/bloggen-is-waardevoller-dan-twitteren/
http://www.fcbwjk.nl/Navigatie/Themas/Employability%20-%20werknemers/Zelfprofilering.aspx
Geen opmerkingen:
Een reactie posten