
Microtrend: Ronald McDonald Fonds
Maxitrend: Behoefte aan behulpzaamheid
Megatrend: Socialisering
Het eerste McDonald's restaurant werd geopend in 1940 in San Bernardino in Californië (Verenigde Staten) door de broers Dick en Mac McDonald. Ray Kroc, een handelsreiziger en verkoper van milkshakemachines kwam met het idee om meer zaken te openen omdat hij het gevoel had dat dit nieuwe type restaurant veel mensen aansprak. Ray Kroc sloot toen een contract met de broers McDonald. Hieruit ontstond het McDonald’s concern. Op 15 april 1955 opende Ray Kroc zijn eerste McDonald’s restaurant in Des Plaines, Illinois. Het eerste McDonald's-restaurant in Europa werd geopend in Zaandam, Nederland in 1971.
Als je aan McDonald’s denkt, zullen de meeste mensen meteen denken aan hamburgers, een Happy Meal of friet. Maar McDonald’s is meer dan dat.
McDonald’s is het enige fastfoodrestaurant dat zich inzet voor een goed doel, namelijk het Ronald McDonald Kinderfonds. McDonald’s werkt al meer dan 25 jaar samen met dit fonds. Het fonds helpt gezinnen met een ziek of gehandicapt kind, onder meer met de Ronald McDonald Huizen. Dit zijn huizen die dichtbij of aan de instelling staan waarin familie van kinderen die langdurig in een ziekenhuis, revalidatiecentrum of psychiatrische instelling verblijven, kunnen logeren. Met andere projecten zorgt het Kinderfonds ervoor dat zieke of gehandicapte kinderen kunnen sporten en spelen of met hun ouders op vakantie kunnen gaan.
Bij de kassa’s van de McDonald’s restaurants staan collecteboxen waar je geld in kunt doneren voor het Kinderfonds. Ook wordt er elk jaar een actie georganiseerd waarbij er geld wordt verzameld voor het Kinderfonds. Vorig jaar was dat de pennenactie, als je een euro doneerde, kreeg je een pen daarvoor in de plaats. Dit jaar kun je een euro doneren en krijg je daarvoor in de plaats zelfgemaakte wenskaarten van kinderen die zelf te maken hebben gehad met het Kinderfonds.
Dit concept van McDonald’s is erg belangrijk voor de samenleving. McDonald’s houdt zich niet alleen bezig met het verschaffen van (fastfood)producten, maar ook met zieke kinderen en het inzamelen van geld voor het Ronald McDonald Kinderfonds.
McDonald’s houdt zich verder ook bezig met het milieu en duurzaamheid. Ze hebben onder andere verschillende trucks van het recyclingsysteem die op plantaardige olie rijden, wat de uitstoot van CO2 verminderd. Bij McDonald’s staan de drie R’s centraal, dit staat voor reduce, re-use en recycle.
Zoals de kartonnen verpakkingen die gerecycled materiaal bevatten.
Zes trendfactoren:
Demografie: speelt in op de lifestyle van de mensen die bij de McDonald’s komen. Zoals de ouders van kinderen en de kinderen zelf natuurlijk.
Economie: speelt in op de tijd van het jaar. Bijvoorbeeld met kerst een actie voor het Kinderfonds. Dat is een tijd dat iedereen wel wat voor een ander over heeft en ook het geld daarvoor wil uitgeven.
Sociaal-cultureel: is erg betrokken bij de maatschappij. Steunt het Ronald McDonald Kinderfonds.
Technologie: gebruikt nieuwe dingen om duurzaam te zijn en te blijven.
Ecologie: houdt zich veel bezig met het milieu door bijvoorbeeld de 3R’s.
Politiek: zij beïnvloeden een beetje de maatschappij door de acties om zo het Kinderfonds te steunen.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://www.mcdonalds.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/McDonald's -- http://www.kinderfonds.nl/centraal/item/doneer_1_bij_mcdonald_s_en_krijg
http://www.mcdonalds.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/McDonald's -- http://www.kinderfonds.nl/centraal/item/doneer_1_bij_mcdonald_s_en_krijg
Nissan Cube: Blokkendoos
Microtrend: Nissan Cube
Maxitrend: Behoefte aan onderscheiding
Megatrend: Individualisering
Microtrend: Nissan Cube
Maxitrend: Behoefte aan onderscheiding
Megatrend: Individualisering
De Nissan Cube is een Japanse auto. Sinds 2002 is deze auto in Japan uitgegroeid tot een hit en er rijden al 1 miljoen exemplaren van rond. De eerste en tweede generatie van de Cube bleef alleen een hit in Japan en dan vooral de chique wijken in Tokyo. In 2010 werd de derde generatie geïntroduceerd in Nederland. Deze kleine, vierkante auto heeft een apart design. Het heeft een opvallende asymmetrisch design en aan de binnenkant een ruime lounge-interieur. Andere elementen van de auto zijn: het glazen dak en de grote, ongelijke achterruit waardoor je beter zicht hebt.
De Nissan Cube is al gelanceerd in Amerika, Frankrijk en Groot-Brittannië en werd in 2010 in Nederland gelanceerd. In Europa werden slechts een handvol van de auto verkocht en dat terwijl Azië storm loopt voor de auto. Dit komt omdat men in Japan inmiddels gewend is aan dit soort auto’s. Voertuigen met kaarsrechte lijnen worden daar al jarenlang verkocht en de Nissan Cube voegt stijl en verfijning toe.
In Nederland werd de auto niet veel verkocht. Dit kwam waarschijnlijk door de compacte ruimte, wij als Nederlanders zijn toch wat groter dan Japanners. De auto ziet er ook uit als een blokkendoos en wordt daarom door veel mensen niet gewaardeerd.
“De eerste indrukken zijn anders. We parkeren ‘m in de buurt van The Cube, waarna een spontane stroom reacties loskomt als de bouwvakkers langslopen en stoppen om de auto te bekijken. ‘Dat is gewoon raar.’ Goed raar of slecht raar? ‘Slecht raar.’ Oké, dat scharen we dan maar onder de noemer nee. We proberen iemand anders. ‘Ach, als ik ‘m cadeau kreeg nam ik ‘m mee. Denk ik.’ Dat is zo’n beetje de meest positieve reactie. Om een bouwvakker te vinden die ‘m mooi vindt (of die zich, omringd door zijn maten, durft toe te geven dat-ie ‘m mooi vindt) is nogal een uitdaging. Een andere bouwvakker loopt langs het groepje en draait zich kort om naar de Cube voordat hij zijn oordeel uitspuugt: ‘Wat een lelijk hok’.” (Bron: http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/nissan-cube-test-uitgelicht/ )
Zes trendfactoren
Demografie: het zijn bepaalde mensen die er in rijden en meer Japanners dan Nederlanders. Nederlanders zijn vierkante auto’s minder gewend.
Economie: het is een wat duurdere auto en het verbruikt ook meer benzine vanwege het oppervlak. (bron: http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/eerste-indruk-nissan-cube/nissan-cube/wat-is-nissan-cube)
Sociaal-cultureel: mensen vinden het geen mooie auto, omdat het een hele andere vorm heeft dan de meeste auto’s die in Nederland verkocht worden.
Technologie: door de nieuwe technologie is de auto anders dan anders.
Ecologie: de auto is natuurlijk niet goed voor het milieu.
Politiek: de eerste twee generaties werden niet naar Europa verscheept.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://www.stylecowboys.nl/Lifestyle/652
http://www.clint.be/auto/nissan-cube-flopt-europa
http://www.vroom.be/nl/autotest/899,nissan-cube.html
http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/nissan-cube-test-uitgelicht/
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/eerste-indruk-nissan-cube/nissan-cube/wat-is-nissan-cube
Slecht concept

In 1993 kwam de overheid met een nieuw concept om het fileprobleem tegen te gaan. Volgens de overheid zou dit probleem verholpen kunnen worden als mensen hun mobiliteit beter zouden benutten.
Het was tijd voor een nieuw aanpak namelijk het doorvoeren van carpoolen en vanpoolen.De bedoeling van carpoolen is dat je samen afspreekt om gezamenlijk in 1 vervoersauto veder te reizen naar de gewenste locatie. Door het samen rijden zouden er minder auto 's op de weg komen. Dit zou niet alleen goedkoper uitkomen in de vervoerkosten maar er zou ook een aparte rijstrook aangemaakt worden waar alleen carpoolers en vanpoolers gebruik van mogen maken.De overheid heeft aardig wat geld besteed aan het aan maken van deze carpoolstrook dat vervolgd werd met een grote campagne. Al vrij snel deden zich problemen voor over de regels van carpoolen. Wie mag er precies op de strook rijden, hoeveel automobilisten moeten er in een auto zitten en wanneer is de strook open? De regels zouden bij de weggebruikers verwarring doen oproepen. Zelfs de ligging van de carpoolstrook zorgde voor problemen.
Er is zestig miljoen gulden verspild aan dit project. De wisselstrook op de A1 was speciaal aangelegd als carpoolstrook maar word tegenwoordig tijdens spits uur geopend. Alleen verkeer vanuit Flevoland maakt gebruik van deze baan. De inschatting van het gebruik van de carpoolstrook was dus een grote flop. Het fileprobleem nam niet af en nu 20 jaar later is er nog steeds geen resultaat behaald.
Gepubliceerd door: Elijssa Creebsburg
Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Carpoolen
http://www.kpvv.nl/templates/mercury.asp?page_id=2048&onderwerp_sub=25&id=305
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/article/detail/382280/1994/08/12/Ministerie-maakt-einde-aan-experiment-carpoolstrook.dhtml
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1993/10/23/2687845/CARPOOLSTROOK__Een_tot_mislukken_gedoemd_wangedrocht_.html?part=2
Apple Inc dat opgericht werd als elektronicabedrijf, stond na de introductie van de Imac vooral bekend om zijn strakke moderne Design. Vandaag de dag is Apple meer dan een elektronicabedrijf die producten op de markt zet. Het merk is uitgegroeid tot een life style. Het concept achter Apple is daarom ook briljant. Naast de Macintosh computers heeft Apple de ipod, iphone-smartphone ipad en software. Ontbreekt er dan toch nog iets naast deze geweldige producten items?
Volgens de Italiaanse ontwerpstudio ADR wel. ADR is een jonge maar zeer ervaren bedrijf dat zich voornamelijk bezig houdt met communicatie, marketing en het uitvoeren van campagnes international. De Italiaanse ontwerpstudio komt nu aan met een nieuw concept voor Apple. " The IWatch". De IWatch is een horloge waarvan de design uitwerking totaal past bij de andere Apple producten. De IWatch is van aluminium met een intern geheugen van 16GB. Niet alleen de look ook de eigenschapen zijn afgeleid van de voorgaande Apple producten.
Het Italiaanse ontwerpstudio ADR geeft op hun site aan welke eigenschapen en functies de IWatch zal hebben
zo beschikt het over een:
Aluminium kast;
16GB opslag;
Ingebouwde LCD-projector;
Bluetooth en Wi-Fi;
Geïntegreerde rss-lezer;
Geïntegreerde weermeter.
Daarnaast maakt de IWatch het mogelijk om verbinding te maken met je Iphone en Ipad door middel van bluetooth. De leukste gadget item dat er bij is toegevoegd, is de pico-projector. Hiermee kan je foto's en video's projecteren. Naast deze super leuke gadget kan je ook muziek beluisteren, het weerbericht volgen en nog veel meer.
Zelf vind ik de IWatch als Apple fan helemaal in het rijtje thuis horen. Of Apple dit concept in de toekomst zal benaderen zullen we geduldig moeten afwachten, in de tussen tijd zullen we vooral de Apple WWDC 2011 maar goed in de gaten moeten houden
Gepubliceerd door Elijssa Creebsburg
Bron: http://www.iphoneclub.nl/71887/apple-iwatch-staat-via-bluetooth-in-contact-met-je-iphone/
http://www.mobilecowboys.nl/concept/12171
http://www.stylecowboys.nl/Mobile/992
http://www.adr-studio.it/site/?p=269
Geslaagd concept
Analisten schatten verkoopaantallen iPhone 4 op lanceringsdag: tussen één en anderhalf miljoen.
Geslaagd concept
Analisten schatten verkoopaantallen iPhone 4 op lanceringsdag: tussen één en anderhalf miljoen.
![]() |
Apple Iphone 4g |
zaterdag, 26 juni 2010 (13:06) | Michel Lusthof
Afgelopen donderdag ging in de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de iPhone 4 in de verkoop. Ruim een week eerder was het toestel al 600.000 keer voorbesteld, zo veel dat Apple nauwelijks aan de vraag kan voldoen en nieuwe voorbestellingen naar half juli verplaatste. Met honderden tegelijk stonden consumenten afgelopen donderdag in de rij voor het nieuwe toestel. Inmiddels komen de eerste Wall Street-analisten met hun schattingen wat betreft het aantal verkochte toestellen.
Volgens Oppenheimer-analist Yar Reiner is de iPhone 4 op de dag van de lancering 1,5 miljoen keer verkocht. Hierbij gaat hij uit van 600.000 voorbestellingen in de Verenigde Staten plus 100.000 niet-gereserveerde exemplaren die gekocht zijn bij Apple Stores (met een gemiddelde van 500 per winkel). Ook telt hij daarbij op de 50.000 exemplaren die in de winkels (45 per winkel) van elektronicaketen Best Buy zijn verkocht.
Bron: http://www.iphoneclub.nl/78045/analisten-schatten-verkoopaantallen-iphone-4-op-lanceringsdag-tussen-een-en-anderhalf-miljoen/
Trendfactoren
Demografisch
de doelgroep voor dit product is erg divers, over het algemeen zit de doelgroep in de leeftijdscategorie van 17 t/m 24 jaar.
Landen waar de Iphone 4G het meest is verkocht zijn de Verenigde Staten, China, Japan Korea en Europa.
Economisch
omdat het mogelijk is om dit product te verkrijgen in de vorm van een telefoonabonnement is het voor de doelgroep die zich binnen de bovenvermelde leeftijdscategorie bevindt op lange termijn betaalbaar.
Social cultureel
in het verleden waren het vooral de zakenmensen of mensen met een hoge functie die een smartphone in bezit hadden. Het werd voor zakelijke doeleinden gebruikt en het gaf de eigenaar een bepaalde status.
Als we kijken naar de doelgroep dan zie je dat het gebruik van smartphones is toegenomen. De doelgroep gebruikt de smartphone vooral voor social media, online messengers, emails, foto’s en muziek.
Het is onderdeel geworden van het imago dat bij deze doelgroep hoort.
Technologisch
er zijn oneindig veel mogelijkheden met dit toestel. Zo kun je muziek luisteren, foto’s maken, video’s opnemen, gratis of betaalde applicaties voor je smartphone downloaden en supersnel surfen op het internet dankzij een sterke verbinding.
Ecologie
ecologisch gezien zijn er niet echt punten die ik kan vermelden.
Politiek
het merk Apple beschikt over applicaties die voor andere smartphones niet beschikbaar zijn van een ander merk. Momenteel loopt er een rechtzaak tegen Apple over de rechten die het bedrijf heeft over de applicaties.
Gepubliceerd door: Rafik Manssouri
Mislukt concept
Telefoon op zonne-energie
in Hardware evolutie, op Saturday 21 February 2009 19:19
Samsung komt met de Blue Earth, een touchscreen toestel op zonne-energie en gemaakt van gerecycled kunststof (PCM). Het toestel wordt verder geleverd met een energie-efficiënte oplader met een opgenomen vermogen van minder dan 0,03 W in de stand-by stand.
in Hardware evolutie, op Saturday 21 February 2009 19:19
Samsung komt met de Blue Earth, een touchscreen toestel op zonne-energie en gemaakt van gerecycled kunststof (PCM). Het toestel wordt verder geleverd met een energie-efficiënte oplader met een opgenomen vermogen van minder dan 0,03 W in de stand-by stand.
Trendfactoren
Demografisch
de leeftijdscategorie ligt, binnen de doelgroep, ongeveer tussen 30 en 45 jaar en zijn voornamelijk fulltimers of gezinnen met een huishouden die zich bewust zijn van het milieu.
Economie
omdat het mogelijk is om dit product te verkrijgen in de vorm van een telefoonabonnement is het voor de doelgroep die zich binnen de bovenvermelde leeftijdscategorie bevindt op lange termijn betaalbaar.
Sociaal Cultureel
omdat de doelgroep zich binnen de bovenvermelde leeftijdscategorie bevindt kun je stellen dat deze van een andere generatie zijn. Toen telefoons nog simpel en gebruiksvriendelijk waren. Maar omdat dit een smartphone is past dit niet goed bij de behoeften van de doelgroep.
Technologie
gezien de huidige technologische ontwikkelingen van smartphones loopt de Samsung Blue Earth achter. Als we dit product gaan vergelijken met bijvoorbeeld de IPhone 4g dan zien we dat de Samsung Blue Earth meer beperkingen heeft dan mogelijkheden.
Ecologisch
het toestel heeft een touchescreen op zonne-energie en gemaakt van gerecycled kunststof (PCM). Verder heeft het een energie-efficiënte oplader.
Politiek
in de politiek zien we dat er wetgeving bestaat op het gebied van gebruik van een mobiel toestel en tegelijkertijd autorijden.
Demografisch
de leeftijdscategorie ligt, binnen de doelgroep, ongeveer tussen 30 en 45 jaar en zijn voornamelijk fulltimers of gezinnen met een huishouden die zich bewust zijn van het milieu.
Economie
omdat het mogelijk is om dit product te verkrijgen in de vorm van een telefoonabonnement is het voor de doelgroep die zich binnen de bovenvermelde leeftijdscategorie bevindt op lange termijn betaalbaar.
Sociaal Cultureel
omdat de doelgroep zich binnen de bovenvermelde leeftijdscategorie bevindt kun je stellen dat deze van een andere generatie zijn. Toen telefoons nog simpel en gebruiksvriendelijk waren. Maar omdat dit een smartphone is past dit niet goed bij de behoeften van de doelgroep.
Technologie
gezien de huidige technologische ontwikkelingen van smartphones loopt de Samsung Blue Earth achter. Als we dit product gaan vergelijken met bijvoorbeeld de IPhone 4g dan zien we dat de Samsung Blue Earth meer beperkingen heeft dan mogelijkheden.
Ecologisch
het toestel heeft een touchescreen op zonne-energie en gemaakt van gerecycled kunststof (PCM). Verder heeft het een energie-efficiënte oplader.
Politiek
in de politiek zien we dat er wetgeving bestaat op het gebied van gebruik van een mobiel toestel en tegelijkertijd autorijden.