Spraakmakend conceptlancering Douwe Egberts met de hippe oma’s
Douwe Egberts heeft besloten om zich te gaan richten op een andere doelgroep, de jeugdigen, door middel van een viral campagne.
Douwe Egberts wilde met dit reclame spotje laten zien dat zij op de hoogte zijn van de straattaal.
Zo kwam Douwe Egberts met het idee twee hippe oma’s in straattaal te laten communiceren. Een taal die sneller door de jeugd van tegenwoordig wordt begrepen. Het reclamespotje werd heel bekend onder de jongeren. Het werd overal gedownload en bekeken. Het is zo spraakmakend dat Douwe Egberts met zo een succesvolle concept de jongengeren in één keer heeft kunnen bereiken. Het aantal keren dat het filmpje op YouTube is bekeken is 74140.
vrijdag 10 september 2010
De eerder genoemde tv-commercial ‘Yo oma’ van Douwe Egberts is vanaf 2 september regelmatig ‘s nachts te zien bij het jongerenprogramma 6pack. De commercial, speciaal door en voor jongeren gemaakt, is in een week tijd maar liefst 640.000 keer gedownload van de website van 6pack (bron: Douwe Egberts).
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/yo_oma_640000_keer_gedownload/
Trendfactoren
Demografie
het filmpje is gemaakt voor jeugdigen van ongeveer 16 t/m 21 jaar.
Economie
de kosten voor het maken van het Douwe Egberts filmpje zijn de enige kosten die gemaakt zijn.
De jeugdigen die het filmpje bekijken doen dit gratis, mogelijke kosten zou je kunnen denken aan de kosten van een internetverbinding.
Sociaal cultureel
om de doelgroep te bereiken hebben ze besloten om twee hippe oma’s in
straattaal te laten communiceren.
Technologie
viral marketing is een geschikte manier van reclame maken om in dit geval de doelgroep te bereiken. Jeugdigen maken veel gebruik van Social Media en laten vaak leuke filmpjes aan elkaar onderling zien. Het resultaat is veel mond-tot-mond reclame.
Ecologie je zou kunnen zeggen, doordat er puur alleen gelanceerd is in de vorm van viral marketing en bijvoorbeeld geen billboards, posters etc. zijn gemaakt,het beter is voor het mileu.
Politiek
een politieke factor heb ik niet kunnen vinden.
Gepubliceerd door Rafik Manssouri

Chatroulette heeft op sommige mensen een verslavende werking, maar gaat op den duur toch vervelen. De meeste mensen op de site (voornamelijk mannelijke bezoekers) zijn niet geïnteresseerd in chatten met willekeurige mannen en klikken weg als ze een man zien. Tegelijkertijd krijgen vrouwen veel aandacht van mannen, maar meestal op de verkeerde manier. Halfnaakte personen zijn schering en inslag. Uiteindelijk zijn de meeste mensen daardoor snel uitgekeken op Chatroulette.
Demografisch
het concept is gelanceerd in Amerika en toegankelijk voor iedereen die een internetverbinding heeft en een webcam.
Economisch
eventuele kosten die je zou kunnen maken om gebruik te maken van deze dienst is de internetverbinding en de kosten voor de aanschaf van een webcam.
Sociaal cultureel
de dienst houd geen rekening met halfnaakte personen en veel bezoekers haken hierdoor af.
Technologisch X
Ecologie ecologisch gezien niet iets kunnen vinden.
Politiek in Amerika zijn er rechtszaken aangespannen tegen deze dienst vanwege de toegankelijkheid
Douwe Egberts heeft besloten om zich te gaan richten op een andere doelgroep, de jeugdigen, door middel van een viral campagne.
Douwe Egberts wilde met dit reclame spotje laten zien dat zij op de hoogte zijn van de straattaal.
Zo kwam Douwe Egberts met het idee twee hippe oma’s in straattaal te laten communiceren. Een taal die sneller door de jeugd van tegenwoordig wordt begrepen. Het reclamespotje werd heel bekend onder de jongeren. Het werd overal gedownload en bekeken. Het is zo spraakmakend dat Douwe Egberts met zo een succesvolle concept de jongengeren in één keer heeft kunnen bereiken. Het aantal keren dat het filmpje op YouTube is bekeken is 74140.
vrijdag 10 september 2010
De eerder genoemde tv-commercial ‘Yo oma’ van Douwe Egberts is vanaf 2 september regelmatig ‘s nachts te zien bij het jongerenprogramma 6pack. De commercial, speciaal door en voor jongeren gemaakt, is in een week tijd maar liefst 640.000 keer gedownload van de website van 6pack (bron: Douwe Egberts).
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/yo_oma_640000_keer_gedownload/
Trendfactoren
Demografie
het filmpje is gemaakt voor jeugdigen van ongeveer 16 t/m 21 jaar.
Economie
de kosten voor het maken van het Douwe Egberts filmpje zijn de enige kosten die gemaakt zijn.
De jeugdigen die het filmpje bekijken doen dit gratis, mogelijke kosten zou je kunnen denken aan de kosten van een internetverbinding.
Sociaal cultureel
om de doelgroep te bereiken hebben ze besloten om twee hippe oma’s in
straattaal te laten communiceren.
Technologie
viral marketing is een geschikte manier van reclame maken om in dit geval de doelgroep te bereiken. Jeugdigen maken veel gebruik van Social Media en laten vaak leuke filmpjes aan elkaar onderling zien. Het resultaat is veel mond-tot-mond reclame.
Ecologie je zou kunnen zeggen, doordat er puur alleen gelanceerd is in de vorm van viral marketing en bijvoorbeeld geen billboards, posters etc. zijn gemaakt,het beter is voor het mileu.
Politiek
een politieke factor heb ik niet kunnen vinden.
Gepubliceerd door Rafik Manssouri
Mislukt conceptlancering ChatRoulette

Chatroulette was begin dit jaar een grote hit in Amerika. Op de website word je binnen
een paar seconden verbonden met een willekeurig persoon die achter zijn webcam zit.
Als de persoon je niet aanstaat kun je deze wegklikken en krijg je onmiddellijk een
ander persoon live in beeld. De site kreeg in Nederland ook aandacht in de tv-show De
Wereld Draait Door.
Chatroulette heeft op sommige mensen een verslavende werking, maar gaat op den duur toch vervelen. De meeste mensen op de site (voornamelijk mannelijke bezoekers) zijn niet geïnteresseerd in chatten met willekeurige mannen en klikken weg als ze een man zien. Tegelijkertijd krijgen vrouwen veel aandacht van mannen, maar meestal op de verkeerde manier. Halfnaakte personen zijn schering en inslag. Uiteindelijk zijn de meeste mensen daardoor snel uitgekeken op Chatroulette.
Demografisch
het concept is gelanceerd in Amerika en toegankelijk voor iedereen die een internetverbinding heeft en een webcam.
Economisch
eventuele kosten die je zou kunnen maken om gebruik te maken van deze dienst is de internetverbinding en de kosten voor de aanschaf van een webcam.
Sociaal cultureel
de dienst houd geen rekening met halfnaakte personen en veel bezoekers haken hierdoor af.
Technologisch X
Ecologie ecologisch gezien niet iets kunnen vinden.
Politiek in Amerika zijn er rechtszaken aangespannen tegen deze dienst vanwege de toegankelijkheid
en blootstelling aan halfnaakte gebruikers.
Gepubliceerd door Rafik Manssouri
.
Spraakmakende conceptlancering
Albert Heijn
Microtrend: Wuppies, Welpies, Toy Story etc.
Maxitrend: Behoefte aan goede producten voor een lage prijs
Megatrend:
Microtrend: Wuppies, Welpies, Toy Story etc.
Maxitrend: Behoefte aan goede producten voor een lage prijs
Megatrend:
Albert Heijn stond altijd bekend als een duurdere supermarkt. Om dit te veranderen hebben ze een vergelijkingstest gedaan met de C1000. Als eindresultaat kwam er uit dat de Albert Heijn ongeveer even duur is. Dat de prijzen meevallen is ook te zien aan de Hamsterweken die elk jaar weer terugkomen. Hierdoor is Albert Heijn erg bekend geworden.
Een reclamespotje van dit moment is om kans te maken om in het reclamespotje te komen van de Voetbalplaatjes.
Er zijn verschillende acties van de laatste tijd die helpen bij het verbeteren van het imago van Albert Heijn. Dit wordt allemaal gepromoot via reclamespotjes op televisie. Denk maar aan de leuke en grappige directeur van de Albert Heijn. Elke klant krijgt daar genoeg aandacht.
Ook wordt er aan de kinderen gedacht. Tijdens de voetbal zijn er Wuppies, Welpies of Voetbalplaatjes. Tussendoor zijn er poppetjes uit bijvoorbeeld Toy Story en Sneeuwwitje die je kunt sparen. Van alles is vaak ook een knuffel of iets anders waarmee je je collectie compleet kunt maken, die je dan voor een redelijke prijs kunt kopen.
Zo wil Albert Heijn laten zien dat het leuk is om bij deze winkel boodschappen te doen en dat ze erg klantvriendelijk zijn.
Andere bekende dingen zijn:
Albert.nl, hier kun je boodschappen online doen en laten bezorgen.
Appie, een applicatie voor je mobiel waarbij je een boodschappenlijstje kunt samenstellen.
Zes trendfactoren:
Demografie: de mensen die boodschappen doen bij de Albert Heijn verschillen per leeftijd en geslacht.
Economie: uit onderzoek blijkt dat de Albert Heijn niet veel verschilt qua prijs.
Sociaal-cultureel: voor mensen is het vaak het gevoel wat ze moeten hebben bij een supermarkt. De Albert Heijn speelt hier goed op in door acties te houden en te zorgen dat kinderen dingen kunnen sparen.
Technologie: voor de applicatie en het online boodschappen doen, heb je technologie nodig.
Ecologie: Albert Heijn houdt zich ook bezig met biologische producten die beter zijn voor het milieu. Dit kun je zien aan Puur & Eerlijk wat op de producten staat.
Politiek: er zijn wetten dat prijzen niet hoger mogen zijn dan een bepaald bedrag. Hier moeten supermarkten zich aan houden.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://www.ah.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wuppie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Heijn_(supermarkt)Slechte conceptlancering
Scarlet is een telefoon- en internetprovider die een wervingscampagne was begonnen door middel van reclamespotje waarin Beau van Erven Dorens (bekend van Deal or no Deal) de hoofdrol speelde. In dit reclamespotje is Beau schaars gekleed en vertelt hij op een stoere toon wat Scarlet allemaal te bieden heeft. De reclamecampagne werd zo groot, dat Scarlet de te grote aanvraag van klanten niet aan kon. Er zat maar één ding op en dat was de campagne te stoppen en de problemen met de huidige klanten op te lossen.
Demografie: in de reclame werd het kleine meisje te sexy neergezet. hier was het meisje veel te jong voor. Mensen krijgen daar een verkeerd beeld van.
Economie: de lancering heeft veel geld gekost. Door de vele aanvragen kon het bedrijf het niet meer aan en moest het stopzetten. Hierdoor verloren ze geld.
Sociaal-cultureel: de mensen deden na de reclame met Beau een aanvraag, maar de houding tegenover de reclame met het meisje was niet goed waardoor hij ook verwijderd werd.
Technologie: te grote vraag waar ze niet aan konden voldoen. Hierdoor moest de campagne stop gezet worden.
Ecologie: x
Politiek: De Stichting Kinderconsument vond het niet goed dat het meisje de telefoon promootte, en zorgde ervoor dat het verwijderd werd.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://www.allesoverbellen.nl/mobiel/artikelen/buddy_bear_de_telefoon_voor_kinderen.html
http://www.molblog.nl/bericht/Scarlet-met-de-billen-bloot/
http://www.scarlet.nl/scarlet-one/
Goede Conceptlancering
The Searche for Miss Apple bottoms 2010 " the Netherlands"
The Searche for Miss Apple bottoms 2010 " the Netherlands"
is opgezet om het kleding merk Apple Bottoms uit Amerika te promoten in Nederland
Het merk Apple Bottoms is afkomstig van de Supperster rapper en mode ontwerper Nelly die in 2003 samen met zijn mede partner Yomi Martin, Ian Kelly het merk Apple Bottoms Creëren. De popularriteit voor de jeans waren enorme. In 2004 begon het merk aan grotere collectie als spotwear, jassen en schoenen.
Het idee achter dit unieke merk is dat de vrouw niet moet proberen te voldoen aan de kleding, maar de kleding moet voldoen en passen bij de vrouw!
Het merk is geliefd bij trendsettende vrouwen als Fregie, Ashanti maar ook Oprah..
alle reden om het merk naar Europa te halen!
In 2010 neemt het berdijf Brandevents inc zeggen schap om merk Apple Bottoms
naar Nederland te hallen. Om het merk in de winkels te verkopen zal het eerst gelanceerd moeten worden. Brandevents inc kwam met de volgende concept lancering "The Searche for Miss Apple bottoms 2010 " the Netherlands"
Waar Supperster nelly opzoek is naar zijn miss apple bottoms Deze dame zal een jaar lang het gezicht zijn van het merk Apple Bottoms in Nederland
De zoektocht werd door heel Nederland gehouden. Als je tussen de 18/27 was kon je je opgeven. Na de casting dagen werden er 15 kanidaten geselecteerd om deel te nemen. Deze dames nemen het tegen elkaar op tijdens de 11 City clubtour waarin ze zich zelf repesenten tijden een runway schow. De tour werd gehouden in de 11 grote steden, waar mensen konden stemmen met als eindfinalen de spetterende run way show in escape tijdens de Amsterdam fashion week.
De lancering was zo een succes dit concept toe gepast zal worden en er een vervolg komt.
The Searche for Miss Apple bottoms " Europa "
Zes trendfactoren:
Demografie: Demografische ontwikkelingen zijn vooral van belang als het gaat om de consument, In nederland is er toename van leeftijdsbevolking. De kledingbracnh moet hiermee rekening houden. Het bestedings en gedragpartoon is heel anders van ouderen ten opzichten van je jongeren.
Bij de lancering van het merk Apple Bottoms is hier over na gedacht
De wat goedkopere kledingbranche hebben namelijk meer profijt omdat juist de jongeren veel uitgeven aan betaalbaar en trendy, waarvan de oudere juist opzoek zijn naar kwaltiteit en conform dus snel uitkomen bij duure merken.
Het merk Apple Bottoms zit in de midden klasse net als het merk Guess. Het is duurder dan H&M en Zarra. Maar Goedkoper dan Parrada en Gucci.
Economie: De prijs klasse van het merk moet dus concurreren met het merken als Guess, Apple Bottoms gaat er van uit dat de doelgroep 18-27 bereid is om deze kleding producten te kopen zo lang het trendy is. Door middel van deze lancering kon Nederland kennis maken met Apple Bottoms door dat er een runway show aan verbonden was. Dit was niet alleen voor de jongen bedoelt maar ook voor de retailers uit heel Nederland die uitgenodigd waren op de finale tijdens Amsterdam Fashion week.
Door de enthousiasme van deze doelgroep tijdens deze hele lancering bevestigen het merk aan de retailers dat de doelgroep dus wel bereid is om wat duurder te betalen en dat het dus een goede investering is om Apple Bottoms in te kopen omdat er in Nederland dus toch meer vraag naar is dan men dacht.
Sociaal Cultureel: we leven in een cultuur waar uiterlijk, een eigen identiteit creëren, uitgaan en kleding heel erg belangrijk is vooral voor de leeftijdscatogorie 18-27. De lancering van " The Searche for Miss Apple Bottoms" is sociaal gezien een slime stunt om de andacht te trekken van deze doelgroep.
Bij de lancering is heel erg nagedacht over het sociaal cultureel aspect. De consument in Europa is namelijk anders dan in Amerika. Apple Bottoms in Amerika werd promoot als een echte Urban merk.
Tijdens de lancering in Nederland werd de uiterlijk veranderd om het merk meer te promoten als high klasse merk voor de independent vrouwen van vandaag
Technologie: Door de inzet van verschillende media als promoclips, clubtours, live streaming werd het bupliek bereikt.
Ecologie: niet van toepassing
Politiek: Het gaat hierbij om Wetgeving op het gebied Het Merk Apple Bottoms waar bepaalde rechten op staan. Nederland moet aan bepaalde eisen voldoen tijdens de lacering. Het merk logo mag niet veranderd worden tijdens de lancering van kleur etc. Tijdens de tour zijn er regelingen vastgelegd met de clubs. Ook is de conceptlancering is vast gelegd in een formaat.
Gepubliceerd door: Elijssa Creebsburg
Bronvermelding
http://www.missapplebottomsusa.com/
http://lifestyle.applebottoms.com/
http://www.missapplebottoms.nl/
http://applebottoms.hyves.nl/events/4945584/Search_For_Miss_Applebottoms/
Slechte conceptlancering
XI Climax ( Energy drink)
Microtrend: Xi Climax
Microtrend: Xi Climax
Maxitrend: Behoefte aan energie
Megatrend: Globalisering
Dit drankje is eind 1998 gelanceerd als een energie drank
voor in winkels maar ook voor de horeca en uitgaansgelegenheden.
Na de lancering werd Xi Climax verkocht in de winkels en geleverd in de horeca gelegenheden. Dit duurde niet voor lang. Er was niet veel vraag naar en de lancering sloeg ook niet echt aan op de menigte ( doelgroep jongeren ).
In 2008 probeerde Xi Climax een comeback te maken door de naam te veranderen naar Climax En het meer te laten overkomen als een frisdrank. Ondanks dat is het nog steeds niet echt een succes.
Bij de lancering hebben ze niet goed onderzoek gedaan naar de factoren
De reclame voor deze lancering gaf ook niet echt heel duidelijk een boodschap over.
De doelgroep voor deze lancering waren jongeren die sporten en uitgaan.
Bij de lancering hebben ze niet goed onderzoek gedaan naar de factoren
De reclame voor deze lancering gaf ook niet echt heel duidelijk een boodschap over.
De doelgroep voor deze lancering waren jongeren die sporten en uitgaan.
Demografie: Demografisch gezien richten ze zich bij de lancering vooral naar de jongeren , en niet naar een oudere doelgroep. Omdat hun bestedingen patroon anders is dan de ouderen
Economie: Het kost geld om het concept te lanceren, Xi Climax was in de horicia en winkels verkrijgbaar. qua prijs iets duurder dan andere energy drankje.
Sociaal-cultureel: Een eigen identiteit is onder de doelgroep jongeren er van belang.
Ze gaan graag uit, sporten en zijn vrij actief. Xi Climix als Energie drank kon bij hun lancering mooi op deze factor inspelen, jammer genoeg hebben ze dit niet gedaan
Hun lancering was meer gebaseerd op humor waar een Aziatisch mannetje genaamd master XI de energy drankje presenteert. De grap achter deze lancering is niet echt goed overgekomen op de doelgroep
Technologie: media die gebruikt werd om dit concept te lanceren zo als een reclame commercial, ook bij het produceren van Xi Climax komt technologie aan de orde
Ecologie: niet echt van toepassing
Politiek: Samenstelling van het product moet wettelijk goed gekeurd zijn voor dat het verkocht mag worden. Xi Climax heeft een formaat waar wettelijk op staat dat de lancering van hun is, zo mogen ander Energie dranken geen dingen overnemen
Master Xi Introduces...Xi Climax!
Bronvermelding:
http://www.chungdha.com/2008/11/climax-herbal-energy-drink-review.html
http://www.slbrewery.com/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=56
http://www.vrumona.nl/merken/climax.aspx
http://www.basisidee.nl/portfoliomanager/categories.php?cat_id=13
Gepubliceerd door : Elijssa Creebsburg