dinsdag 7 december 2010

Hedendaagse trend "Social Media"









Social Media Monitor


Als laatste werden de resultaten van de social media monitor 2010 besproken. Aangezien het gehele rapport en de methodiek te downloaden zijn, hierbij slechts een opsomming van wat opvallende aspecten:

  • Bol.com staat voor de tweede keer achter elkaar bovenaan op het gebied van sociale media inzet. 
  • 67% van de top 100 merken is aanwezig op sociale media. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. 
  • Er is een sterke professionalisering gaande wat betreft sociale media inzet: organisaties denken duidelijk na over hun strategie en doel op dit vlak. 
  • Er is een opmars van traditionele bedrijven: eerst waren het vooral ICT-gerelateerde bedrijven, maar nu is bijvoorbeeld HEMA ook sterk aanwezig. 
  • Twitter, Linkedin en YouTube zijn de meest gebruikte netwerken binnen Nederland. 
  • Er is een explosieve groei in de inzet van Linkedin. 
  • Voor het eerst is er een officiĆ«le functie ‘social media manager’ die verantwoordelijk is voor de sociale media inzet (in 12% van de gevallen: het merendeel valt onder online marketing of communicatie/PR). 
  • Het vakgebied is dus in ontwikkeling, waardoor de normen voor dit jaar een stuk hoger liggen dan vorig jaar: met bol.com’s score van vorig jaar zou het dit jaar maar net de top 10 hebben gehaald. 
Wat mij opvalt, is dat de methode om aanwezigheid te meten redelijk subjectief is: “Hierbij hebben wij vanuit het perspectief van de consument naar de pagina gekeken: komt de pagina authentiek over, zijn op Hyves de beheerders volwassenen en werkzaam voor het merk, is het taalgebruik afgestemd op de merkidentiteit en de doelgroep etcetera”.

Bron:
http://www.frankwatching.com/archive/2010/08/27/social-media-monitor-2010-cases-en-ontwikkelingen/





Trendfactoren

Demografie

de leeftijdscategorie ligt, binnen de doelgroep, ongeveer tussen 17 en 24 jaar en zijn voornamelijk studenten. 

Economie
Social Media is gratis en over het algemeen toegankelijk voor iedereen. 

Sociaal cultureel
het is onderdeel geworden van de samenleving, het heeft een toegevoegde waarde. Het voorziet de doelgroep in de behoefte om constant in contact te blijven met elkaar. Je zou kunnen zeggen dat het een eigen cultuur heeft gecreĆ«erd. 

Technologie
social media is niet alleen maar toegankelijk met een pc of laptop, zoals dat in het verleden wel het geval is geweest. Dankzij de huidige technologische ontwikkelingen zijn er applicaties die je kunt installeren op je mobiele telefoon. 

Ecologie
de behoefte aan fysieke contact verminderd, omdat de doelgroep regelmatig in contact blijft met zijn of haar online contactpersoon. Dit kan leiden tot het minder reizen, bijvoorbeeld met de auto. 

Politiek naar aanleiding van de snelle technologische ontwikkelingen en de toename aan het gebruik van de virtuele identiteit is er wetgeving gekomen die betrekking heeft op de persoonlijke gegevens. 

Conclusie: 

Uit bovenvermelde gegevens kun je afleiden dat het gebruik van “Social Media”, met name Facebook, Twitter & Linkedin, flink zijn gestegen. Verder kun je afleiden dat ook bedrijven dit een belangrijke vorm van communiceren vinden en dit steeds meer zijn gaan gebruiken. Er wordt ook wel gesproken van een “Social Media Manager”.

Mijn conclusie is dat “Social Media” een belangrijke rol speelt en gaat spelen in het leven van de hedendaagse consument (mensen van ongeveer 16 t/m 30 jaar).

Voor bedrijven zijn het belangrijke kanalen om de doelgroep effectief te bereiken. Voor consumenten voldoet het aan de behoeften om wereldwijd in contact te komen met vrienden/familie/kennissen etc., afstand speelt geen rol meer.

We gaan steeds meer over van onze fysieke identiteit naar onze online identiteit.

Welkom in de virtuele wereld van…..


Gepubliceerd door: Rafik Manssouri

Geen opmerkingen: