Maxitrend: Behoefte aan interactiviteit, virtualiteit, multimedialiteit
Megatrend: Technologie/Digitalisering
Hoe de toekomst van muziek er uit kan zien kunnen we stiekem al een glimpje van opvangen. In Japan is namelijk een hele unieke ster opgestaan. Hatsune Miku een vrouwelijke dynamische hologram. Ze is de leadzanger van een band dat bestaat uit echte personen. Hatsune heeft haar stem te danken aan Saki Fujita, een stemactrice uit Japan. Haar stem is als input gebruikt en vervolgens via Yamaha’s Vocaloid software tot de stem van Hatsune gemaakt. In japan is ze een superster, ze heeft zelfs een eigen Facebook pagina
Door technologisering en digitalisering komen er steeds meer mogelijkheden zo ook op het gebied van muziek. Hatsune Miku ontworpen en bekent als manga figuur die zich nu ontpop tot een 3D holografische superster . Wat het vooral interessant maakt is dat haar nummers door fans over de hele wereld gecomponeerd met een speciale software. Deze trend zal zich best in de toekomst voort kunnen zetten net als de mix tussen fysiek en virtueel.
Factoren die een rol kunnen spelen bij deze maxitrend zijn:
Demografie: Het word steeds multicultureler, popsterren en muziek brengt verschillende culturen bij elkaar. Oude traditie vervagen door dat de jongeren van tegenwoordig andere interesses hebben. Zo ook in muziek, van normale popster naar een dynamische hologram
Economie: Voor het concert moeten fans wel gewoon kaartjes kopen, omdat deze
Holografische popster vrij uniek is kan het best zijn dat de kosten van zo kaartje iets hoger liggen dan de gemiddeld concert ticket.
Holografische popster vrij uniek is kan het best zijn dat de kosten van zo kaartje iets hoger liggen dan de gemiddeld concert ticket.
Sociaal Cultureel: Hatsune Miku is al een rage in Japan, Iedereen wil er bij zijn en is ze niet meer weg te denken. Manga hoort bij de Japanse cultuur, en nu is deze Manga figuur omgezet in een Hologram wat het nog interessanter maakt.
Technologie: technologie heeft deze hologram mogelijk gemaakt, Door software kan je als fan meehelpen met componerenvan Hatsune haar nummers. Door technologie en globalisering kunnen fans wereld wijd deel nemen en genieten van hun idool
Ecologie: X
Politiek: Er zijn politiek gezien verschillende wetten en regeles. Copy right niet alleen op holografische Manga personage Hatsune Miku, maar ook haar muziek. Voor het verkoop van de tickets en veiligheid zijn ook wetten op gesteld. In verband met illegale kaart verkoop en brand veiligeheid bij concert gebouwen.
Gepubliceerd door: Elijssa Creebsburg
Bron http://www.extendlimits.nl/nieuws/artikel/hologram_als_popster/
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Vocaloid
http://www.nrcnext.nl/blog/tag/hatsune-miku/
Second Life, 3DEE
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikdt-87n59IQ2y_hg16l5PnQaeYE2d6O2Zxr9oxn7frkHkRX563uTrQZh2PwUVulgiTejKrS_R5TDDfScoli-hOFKWna9iCdaxkMXvr94caGUr2nklhUUDuRyLHwDtncprwhbgKQy-ZIM/s320/sl-709368.jpg)
Microtrend: Second Life, 3DEE, etc.
Maxitrend: behoefte aan een virtuele wereld
Megatrend: Individualisering
Meer mensen gaan zich langzamerhand terugtrekken uit de echte wereld. Een virtuele wereld wordt de toekomst. In deze wereld ben je een poppetje (avatar) die je kunt maken zoals je zelf wilt, en die ook geaccepteerd wordt zoals hij of zij is. Ook kun je de omgeving nabouwen, zoals vele onderwijsinstellingen die er al zijn. In een virtuele wereld worden geen games gespeeld maar ‘speel’ je het echte leven na.
Deze toekomstige trend heeft te maken met individualisering. Je kunt zelf je poppetje maken hoe jij hem wilt. Zo kun je aan andere mensen in de virtuele wereld laten zien wie je als individu bent.
Een virtuele wereld is niet nieuw maar staat nu nog op een laat pitje. Een goed voorbeeld van een virtuele wereld is Habbo Hotel. Dit is eigenlijk een 2D wereld die in 2001 erg populair werd. Habbo Hotel is een virtueel hotel waar tieners, weergegeven door een poppetje met een persoonlijk karakter, kunnen rondlopen, elkaar ontmoeten en chatten. Daarna kwam Second Life. Second Life is een 3D virtuele wereld. Je kunt er verschillen dingen doen als chatten, shoppen, gokken of dingen verkopen die je zelf maakt. In Second Life zit een editor waarmee je zelf spullen of gebouwen kan maken, hier heb je wel enige kennis voor nodig. Je kan meedoen aan evenementen, vrienden maken en je eigen avatar (poppetje) uitgebreid aanpassen. Dit is vaak een poppetje dat op jezelf lijkt, misschien alleen een beetje mooier. Je kan zelfs seks hebben, maar dan moet je daar eerst wel het juiste ‘gereedschap’ voor kopen, want je avatar wordt standaard zonder geleverd…
Op dit moment wordt er bij Second Life gekeken of het mogelijk is te kunnen praten in plaats van te typen. Maar de vraag is of je wel wílt praten in plaats van typen. 3DEE is ook een 3D virtuele wereld, een Nederlandstalige. De virtuele wereld van 3DEE ziet er bijna hetzelfde uit als de andere virtuele werelden. Het is een soort stad met alles erop en eraan. Je kunt er rondlopen en allerlei gebouwen bezoeken, elkaar zien en met elkaar spreken of samen dingen doen. Er is een museum, een fotogalerij, een bioscoop, er zijn pinautomaten om (virtueel) geld op te nemen, je kunt een eigen huis huren en er zijn ook diverse games die je kunt spelen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikdt-87n59IQ2y_hg16l5PnQaeYE2d6O2Zxr9oxn7frkHkRX563uTrQZh2PwUVulgiTejKrS_R5TDDfScoli-hOFKWna9iCdaxkMXvr94caGUr2nklhUUDuRyLHwDtncprwhbgKQy-ZIM/s320/sl-709368.jpg)
Microtrend: Second Life, 3DEE, etc.
Maxitrend: behoefte aan een virtuele wereld
Megatrend: Individualisering
Meer mensen gaan zich langzamerhand terugtrekken uit de echte wereld. Een virtuele wereld wordt de toekomst. In deze wereld ben je een poppetje (avatar) die je kunt maken zoals je zelf wilt, en die ook geaccepteerd wordt zoals hij of zij is. Ook kun je de omgeving nabouwen, zoals vele onderwijsinstellingen die er al zijn. In een virtuele wereld worden geen games gespeeld maar ‘speel’ je het echte leven na.
Deze toekomstige trend heeft te maken met individualisering. Je kunt zelf je poppetje maken hoe jij hem wilt. Zo kun je aan andere mensen in de virtuele wereld laten zien wie je als individu bent.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7fZZiGHgiUE5fNZxVvnc4Otj3sh7jTUtTR_5ATIXpBAQ-znmOcUpyZbSfWfPNWgTJpLaGd4QfGAc0pYBER5UbXpuivOvU7kmfkZgETfoWQ5wijmTLB8kS25lAjIDBKQqByYG0ShAbGWs/s200/habbo+virtuele+wereld.JPG.jpeg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjiHsq6MOlKkRo4ObiZS58jzmN0467aaV96bKZjyqRHdxSbQ-MeyJCYeFWrk1YfWWhTaH2KeE9YP9hoWZveSKsSnSJOjVORs_Yqne1dBUJQNA2eLJP0ex98fDYkmjk_4NP9TbCCa47hYGs/s200/marriage-second-life.jpg)
Zes trendfactoren
Demografie: het verschil met de oudere generatie zal groter worden omdat de jongeren zich meer met dingen op internet bezighouden.
Economie: mensen hebben wel geld nodig voor internet, de meeste hebben dat wel.
Sociaal-cultureel: weinig sociale contacten in de echte wereld, omdat mensen sneller thuisblijven en op internet in de virtuele wereld leven.
Technologie: elke keer wordt de virtuele wereld verbeterd. Eerst was Habbo Hotel heel bekend, nu is het alweer ‘geüpdate’. Want het zijn nu meer poppetjes die je op echte mensen lijken en je kunt zelf ook dingen bouwen zoals gebouwen uit je eigen omgeving. Dit hangt af van de technologische ontwikkeling.
Ecologie: mensen gaan minder snel het huis uit en hoeven dus ook minder gebruik te maken van een auto of ander vervoermiddel waar ze de lucht mee vervuilen.
Politiek: virtuele wereld kan beperkt worden door wetgeving ervoor te maken.
Gepubliceerd door: Jorien de Ruiter
Bron:
http://secondlife.com/whatis/?lang=en-US#Welcome
http://www.3dee.nl/about.html
http://secondlife.com/whatis/?lang=en-US#Welcome
http://www.3dee.nl/about.html
http://hobby.blogo.nl/files/2008/10/elenea%203/habbo%20virtuele%20wereld.JPG
http://www.kennislink.nl/upload/178764_962_1191324266486-second_life_logo.jpg
http://www.metaplaces.nl/19/virtuele-werelden-het-internet-van-de-toekomst/
http://experience4life.punt.nl/?id=537802&r=1
Toekomstvisie Microsoft
in Mediatechnologie, op Friday 6 March 2009 21:39
Een toekomstvisie van Microsoft.
Alles reageert op alles. Microsoft laat mooi zien hoe alles reageert op aanraking.
Maar het gaat in 2020 echt nog een stap verder. Schermen reageren op je positie, op wat je zegt, op hoe je kijkt, hoe je beweegt en zelfs op hoe je ruikt. Dat is in deze video nog heel beperkt te zien en zullen vanaf dit jaar al zien dat het een andere richting opgaat.
Bron: http://www.erwinvanlun.com/nl/full/toekomstvisie_microsoft/
Trendfactoren
Demografisch
voor het gebruik van dit product en de vraag is wanneer het toegankelijk zal zijn, want in landen als Japan en Korea bestaat het al is de doelgroep binnen deze factor erg onvoorspelbaar. Je zou kunnen zeggen dat de bezitters van dit product begint bij de leeftijd van 22 jaar.
Economisch
wat het verleden ons heeft geleerd is namelijk dat bijna alle nieuwe technologische producten die in de markt worden geïntroduceerd niet door iedereen aangeschaft kan worden en over het algemeen duur zijn.
Sociaal cultureel en politiek
de gevolgen van de 3d virtuele bril kunnen voor de fysieke communicatie in onze samenleving rampzalig zijn. Een gevolg kan zijn dat de nieuwe generatie, fysiek, minder goed zal kunnen communiceren. Dit zou kunnen botsen met de huidige generatie die meer fysieke contact is gewend.
In hoeverre zullen wij in de toekomst balans kunnen vinden tussen het leven in de fysieke wereld en in de virtuele wereld en welke wetgeving zou de overheid hierop kunnen loslaten…
Technologie
je hebt je fysieke identiteit en je virtuele identiteit in de toekomst zou het mogelijk kunnen zijn dat je kunt leven in een virtuele wereld. Een voorbeeld hiervan is een kunstenaar genaamd Sander Veenhof die bovenop het Stedelijk Museum van Amsterdam door middel van Augmented Reality een extra (virtuele) verdieping heeft weten te creëren.
Ecologie
de mogelijkheid om met de virtuele identiteit te kunnen reizen in een virtuele wereld zal mogelijk voordelig kunnen zijn voor het milieu. Een belangrijke voorbeelden kan zijn: meer thuis werken in plaats van op kantoor.
Gepubliceerd door: Rafik Manssouri
Toekomstvisie Microsoft
in Mediatechnologie, op Friday 6 March 2009 21:39
Een toekomstvisie van Microsoft.
Toekomstvisie door Erwin Van Lun bij dit artikel
Alles reageert op alles. Microsoft laat mooi zien hoe alles reageert op aanraking.
Maar het gaat in 2020 echt nog een stap verder. Schermen reageren op je positie, op wat je zegt, op hoe je kijkt, hoe je beweegt en zelfs op hoe je ruikt. Dat is in deze video nog heel beperkt te zien en zullen vanaf dit jaar al zien dat het een andere richting opgaat.
Bron: http://www.erwinvanlun.com/nl/full/toekomstvisie_microsoft/
Trendfactoren
Demografisch
voor het gebruik van dit product en de vraag is wanneer het toegankelijk zal zijn, want in landen als Japan en Korea bestaat het al is de doelgroep binnen deze factor erg onvoorspelbaar. Je zou kunnen zeggen dat de bezitters van dit product begint bij de leeftijd van 22 jaar.
Economisch
wat het verleden ons heeft geleerd is namelijk dat bijna alle nieuwe technologische producten die in de markt worden geïntroduceerd niet door iedereen aangeschaft kan worden en over het algemeen duur zijn.
Sociaal cultureel en politiek
de gevolgen van de 3d virtuele bril kunnen voor de fysieke communicatie in onze samenleving rampzalig zijn. Een gevolg kan zijn dat de nieuwe generatie, fysiek, minder goed zal kunnen communiceren. Dit zou kunnen botsen met de huidige generatie die meer fysieke contact is gewend.
In hoeverre zullen wij in de toekomst balans kunnen vinden tussen het leven in de fysieke wereld en in de virtuele wereld en welke wetgeving zou de overheid hierop kunnen loslaten…
Technologie
je hebt je fysieke identiteit en je virtuele identiteit in de toekomst zou het mogelijk kunnen zijn dat je kunt leven in een virtuele wereld. Een voorbeeld hiervan is een kunstenaar genaamd Sander Veenhof die bovenop het Stedelijk Museum van Amsterdam door middel van Augmented Reality een extra (virtuele) verdieping heeft weten te creëren.
Ecologie
de mogelijkheid om met de virtuele identiteit te kunnen reizen in een virtuele wereld zal mogelijk voordelig kunnen zijn voor het milieu. Een belangrijke voorbeelden kan zijn: meer thuis werken in plaats van op kantoor.
Gepubliceerd door: Rafik Manssouri